Na rynku mamy do wyboru multum przeróżnych bloków do akwareli, które różnią się grammaturą, powierzchnią, ceną, zastosowaniem... Na każdym farba zachowuje się inaczej i inne efekty możemy uzyskać. Czasem wręcz ciężko się zdecydować, który będzie dla nas najlepszy bo wybór jest na prawdę trudny. Przetestowałam już sporo bloków do akwareli, więc łatwo mi dobrać odpowiedni papier do techniki, jaką maluję. Dla tych, którzy dopiero zaczynają, a ogrom oferowanych papierów przytłacza, pomogą informacje i moje osobiste spostrzeżenia zawarte w tym poście. Zapraszam do czytania!
Krótki wstęp
Papier do akwareli jest znacznie grubszy niż ten do technik suchych (ołówek, markery, kredki, pastele) i często ma ziarnistą fakturę - dzięki niej wchłania więcej wody, a papier jest wytrzymalszy. Najczęściej występujące bloki mają grammaturę 300 - taki papier dobrze chłonie wodę, nie wygina się zbyt szybko i jest dobry dla początkujących jak i zaawansowanych akwarelistów. Oczywiście można też znaleźć papier poniżej 300g, jednak on szybciej się wygina i wymaga odpowiedniego zabezpieczenia (np. przyklejenia na mokro do deski) co zapobiegnie marszczeniom. Te grubsze papiery (zazwyczaj nieco droższe) świetnie nadają się w plener i przy bardzo 'mokrym' malowaniu.
 |
Dobry blok dla początkujących |
|
Dla tych co zaczynają...
Oczywiście najlepszym wyjściem będzie wybranie taniego, dośc grubego papieru. Pamiętam, że sama zaczynałam od firmy Gamma, która ma bardzo dobrej jakości papier i co najważniejsze - tani. Zanim przerzucimy się na lepszy papier warto potrenować i zapoznać się z papierem i jego nietypową fakturą. Można także zacząc od bloków firmy Canson, chociaż kiedyś miałam jeden tani do akwareli i był na prawdę paskudny (za nic w świecie nie dało się na nim malować) poza tym jednym niewypałem, blok Canson sąna prawdę świetne (mam ich chyba najwięcej w swojej kolekcji)
 |
O 'włóknistej' fakturze |
Papier typu torchon
Ten papier długo był moim ulubionym (ze względu na inną, bardziej 'włóknistą' fakturę), a odkryłam go szukając papieru z delikatniejszą niż w standardowych fakturą, która była dla mnie zbyt widoczna. Co się potem okazało, ten papier wcale nie jest dobry do szczegółów, a do swobodnego malowania np. krajobrazów. Nie używałam go w ten sposób i uparcie rysowałam każdy detal swoich prac. Jak na ironię, właśnie na takim papierze stworzyłam jedną z bardziej szczegółowych prac (co wcale nie było łatwe, bo farba nie chciała się gładko rozprowadzać na małych przestrzeniach wyznaczonych konturem). Mimo to, dobrze wspominam swój blok z Cansona, a dzisiaj przyszła mi Gamma w paczce- zobaczymy czy dorówna mojemu staremu ulubieńcowi. Jeśli ktoś czuje się pewnie w technice wodnej lub po prostu chce wypróbować inną fakturę, to na prawdę polecam tego typu papier. Nie wszystkim przypadnie do gustu, ale zawsze można wykorzystać go potem do szybkich szkiców :)
 |
O gładkiej fakturze i cieńszy od reszty |
|
Papier typu Hot Press
Czyli papier prasowany na gorąco. Ma on prawie niewyczuwalną fakturę. Jest to już wyższa półka cenowa, bo często taki papier jest papierem w 100% bawełnianym - tańszy papier jest robiony z celulozy. Obecnie testuję papier Arches, który faktycznie ma bardzo gładką fakturę jednak jest o wiele cieńszy niż wcześniejsze pozycje. Farba zachowuje się na nim całkiem inaczej i trzeba pamiętać o używaniu większej ilości wody. Papier ten świetnie nadaje się do malowania detali, nieco gorzej przyjmuje nakładanie wielu bardzo mokrych warstw. Mimo iż maluję już dobre parę lat, ciężko przestawić mi się na ten papier - z pewnością odradzałabym go początkującym i średnio zaawansowanym (także ze względu na cenę)
 |
Duża grammatura |
|
Papier o dużej grammaturze
Przykładem takiego papieru może być Papier Cotman W&N 425g czy Arches 640g, który bardzo chciałabym przetestować ale jest to na razie niemożliwe (można go kupić jedynie w ryzach 5 arkuszy 50x70 za ok. 250zł. Drogo, prawda?) Im grubszy papier, tym wyższa cena ale z pewnością większy komfort pracy. Gruby niczym karton, nie faluje pod wpływem wody i jest znacznie przyjemniejszy w użytkowaniu niż cieńszy, 300g. Sama nie używałam tego typu papieru ale w najbliższych miesiącach rozważę kupno chociaż takiego powyżej 400g by zobaczyć, czy faktycznie są tak dobre.
 |
Do małej ilości wody |
|
Papier o małej grammaturze
Może to być 150g, 200g czy 270g - gorzej radzi sobie z namiarem wody i łatwiej faluje, co jest potem trudne do naprawienia (żelazko nie pomaga). Papier dobry do szybkich szkiców lub oszczędnego używania wody. Używałam takich do akwareli i muszę przyznać, że dobrze mi się na nich pracowało. Największym minusem było właśnie wyginanie papieru, dlatego większość rysunków laminowałam lub zostawiałam dla siebie. Innym rozwiązaniem jest używanie go pod kredki akwarelowe lub tusz, w których także używa się wody ale nie w tak dużych ilościach jak przy akwareli.
Cóż, to chyba wszystko, co mogę powiedzieć o papierach. Oczywiście, jest to bardzo rozległy temat i mogłabym tu opisywać każdy blok po kolei oraz to, jakie efekty można na każdym uzyskać ale dla mnie to zbędne. Myślę, że każdy powinien sam przetestować interesujący go blok i sam zadecydować, czy odpowiada jego stylowi pracy. Pierwsze dwie opisane propozycje z pewnością zadowolą dopiero odnajdujących się w świecie akwareli.
~Snowy
Akwarele to trudne farby do okiełznania. Dobrej jakości papier do akwareli na pewno bardzo ułatwi to zadanie.
OdpowiedzUsuń